Vrlo interesantan odlomak učenja Eckhart Tolle-a koji učenicima IV puta
pojašnjava šta je to prisutnost, pažnja i kako ostati u njoj.
Ima puno učitelja, ali su retki oni pravi kao Eckhart koji mogu i znaju da prenesu znanje kroz svoje lično iskustvo, kroz uložen napor, kroz borbu u sećanju sebe, i pomognu drugima da dodju do oslobodjenja.
Gurdjijev je često govorio da mašine završavaju život, umirući kao psi na lancu ( robovi svojih misli ). Data nam je mogućnost. Od nas zavisi da li će to biti tako. Potreban je napor, stalna borba da ostanemo prisutni.
Ode li čovjek liječniku i kaže: »Čujem glasove u glavi«, vjerojatno će ga liječnik poslati psihijatru. Činjenica je da na vrlo sličan način doslovce svi u glavi neprestano čujemo glasove: to su nesvjesni misaoni procesi, a ne shvaćate kako imate moć zaustaviti ih. Riječ je o trajnim monolozima ili dijalozima.
Ima puno učitelja, ali su retki oni pravi kao Eckhart koji mogu i znaju da prenesu znanje kroz svoje lično iskustvo, kroz uložen napor, kroz borbu u sećanju sebe, i pomognu drugima da dodju do oslobodjenja.
Gurdjijev je često govorio da mašine završavaju život, umirući kao psi na lancu ( robovi svojih misli ). Data nam je mogućnost. Od nas zavisi da li će to biti tako. Potreban je napor, stalna borba da ostanemo prisutni.
Ode li čovjek liječniku i kaže: »Čujem glasove u glavi«, vjerojatno će ga liječnik poslati psihijatru. Činjenica je da na vrlo sličan način doslovce svi u glavi neprestano čujemo glasove: to su nesvjesni misaoni procesi, a ne shvaćate kako imate moć zaustaviti ih. Riječ je o trajnim monolozima ili dijalozima.
Vjerojatno ste na ulici susreli »lude«
ljude koji bez prestanka razgovaraju sa sobom ili mrmljaju. To se ne
razlikuje mnogo od onoga što radite vi i svi drugi »normalni« ljudi,
osim što ne govorite naglas. Glas iznutra komentira, nagađa, prosuđuje,
uspoređuje, žali se, nešto mu se sviđa, nešto ne i tako u nedogled. Taj
glas ne mora biti povezan sa situacijom u kojoj se upravo nalazite;
možda oživljava davnu ili nedavnu prošlost, možda uvježbava ili zamišlja
moguće buduće situacije.
Razmišlja li o budućnosti, nerijetko
zamišlja kako će stvari krenuti u pogrešnom smjeru ili zamišlja
negativan ishod; to nazivamo zabrinutošću. Katkad su ta razmišljanja
praćena vizualnim slikama ili »mentalnim filmovima«. Čak i ako se glas
odnosi na trenutačnu situaciju, protumačit će je pojmovima prošlosti. To
je zato što glas pripada uvjetovanom umu, koji je rezultat sveukupne
vaše prošlosti, kao i kolektivnog kulturalnog misaonog sklopa koji ste
naslijedili.
Dakle, sadašnjost promatrate i prosuđujete očima prošlosti i dobivate
potpuno iskrivljenu sliku. Nije neuobičajeno da taj glas predstavlja
čovjekova najgoreg neprijatelja. Mnogi ljudi žive s mučiteljem u glavi
koji ih neprestano napada, kažnjava i iscrpljuje im životnu energiju. To
je uzrok neizrecive bijede i nesreće, kao i bolesti.
Dobra je vijest to što se uistinu možete osloboditi vlastita uma. To je
jedino istinsko oslobođenje. Upravo sada možete poduzeti prvi korak.
Počnite što je češće moguće osluškivati glas u svojoj glavi.
Osobito obratite pažnju na sve misaone obrasce koji se ponavljaju, one stare gramofonske ploče koje se već godinama okreću u vašoj glavi. To sam htio reći kad sam govorio o »nadziranju mislioca«, odnosno: slušajte glas u svojoj glavi i budite ondje u ulozi svjedoka.
Osobito obratite pažnju na sve misaone obrasce koji se ponavljaju, one stare gramofonske ploče koje se već godinama okreću u vašoj glavi. To sam htio reći kad sam govorio o »nadziranju mislioca«, odnosno: slušajte glas u svojoj glavi i budite ondje u ulozi svjedoka.
Kad slušate taj glas, slušajte ga nepristrano. Hoću reći, ne prosuđujte. Ne prosuđujte i ne osuđujte ono što čujete, jer bi to značilo kako taj isti glas ponovno ulazi kroz stražnja vrata. Uskoro ćete shvatiti: ondje je glas, a ovdje Ja jesam, osluškujem ga i nadzirem. Ta spoznaja Ja jesam, taj osjećaj vlastite prisutnosti nije misao. Ona izrasta negdje izvan misli.
Zato, slušate li misao, svjesni ste ne
samo misli, nego i sebe kao njezina svjedoka. Probudila se nova
dimenzija svjesnosti. Osluškujete li misao, osjećate svjesno prisustvo –
svoje dublje ja – u pozadini ili ispod misli. Misao tada gubi moć nad vama i brzo se povlači, jer više ne
pružate energiju umu poistovjećujući se s njim. To je početak kraja
nesvjesnog i prisilnog razmišljanja.
Kad se misao povuče, osjetit ćete kako je u mentalnoj struji došlo do prekida – to je pukotina u kojoj nema misli. U početku će ti prekidi biti kratkotrajni, trajat će možda samo nekoliko sekundi, ali postepeno će se produživati. Kad dođe do prekida, u nutrini ćete osjetiti duboku tišinu i spokojstvo. To je početak prirodna stanja doživljene jednote s Bićem, koja je najčešće zamagljena umom. Osjećaj duboke tišine i spokojstva s praksom će se produbiti. Zapravo, nema kraja njihovoj dubini. Također ćete osjetiti kako se iz dubina nutrine uzdiže tanano zračenje radosti: to je radost Bića.
To ne nalikuje na stanje transa. Uopće mu ne nalikuje. Ovdje ne dolazi do gubitka svijesti. Istina je upravo suprotna. Kad bi cijena spokojstva bilo sužavanje svijesti, a cijena duboke tišine smanjenje životnosti i budnosti, tada ih ne bi bilo vrijedno imati. U takvom stanju unutarnje povezanosti postat ćete mnogo živahniji i budniji nego u stanju u kojem se poistovjećujete s umom. Bit ćete potpuno prisutni.
To stanje također pojačava učestalost vibracija energetskog polja koje daje život fizičkom tijelu. Što se dublje spuštate u carstvo bez misli, kako se to ponekad naziva na Istoku, spoznat ćete stanje čiste svijesti. U tom stanju vlastitu prisutnost osjećate s takvom snagom i radošću da sveukupno razmišljanje, emocije, fizičko tijelo, kao i cijeli vanjski svijet, postaju relativno beznačajni u usporedbi s tim stanjem. Pa ipak, to nije sebičnost, nego stanje nesebičnosti. Odnosi vas izvan onoga o čemu ste prije razmišljali kao o »vlastitom ja«. Ta prisutnost ste vi sami, a istodobno je nezamislivo veća od vas. Ovo što vam pokušavam prenijeti može zvučati paradoksalno, pa čak i proturječno, ali nema nikakva drugog načina na koji bih to mogao izraziti.
Umjesto da »nadzirete mislioca«, prekid u
struji misli možete izazvati sasvim jednostavno, usmjerivši žarište
pažnje u sadašnji trenutak. Postanite snažno svjesni sadašnjeg trenutka.
To će u vama probuditi duboko zadovoljstvo. Na taj način odvlačite
svijest od umnih aktivnosti i stvarate prekid u mislima te postajete
iznimno budni i svjesni, ali ne razmišljate. To je suština meditacije.
To u svakodnevnom životu možete provoditi tako što ćete se pozabaviti bilo kojom rutinskom aktivnošću koja vam inače predstavlja samo sredstvo do nekog cilja, dajući joj potpunu pažnju, tako da sama sebi postane ciljem. Primjerice, svaki put dok hodate uz i niz stepenice u svojoj kući ili na radnom mjestu, pomno usmjerite pozornost na svaki korak, pokret, pa čak i na disanje. Budite potpuno prisutni.
Kad želite oprati ruke, obratite pozornost na sve osjetilne opažaje povezane s tom aktivnošću: zvuk i dodir vode, pokreti ruku, miris sapuna i tako dalje. Kad ulazite u automobil, nakon što ste zatvorili vrata, zastanite nekoliko sekundi i promatrajte ritam disanja. Postanite svjesni tihog, ali moćnog osjeta prisutnosti. Postoji samo jedno sigurno mjerilo kojim možete odrediti koliko ste uspjeli u toj praksi: stupanj unutarnjeg spokojstva.
Najvažniji korak na vašemu putovanju prema prosvjetljenju jest ovaj: naučite raskinuti poistovjećenost s vlastitim umom. Svaki put kad izazovete prekid u struji misli, pojačava se svjetlost vaše svijesti. Jednoga dana možda ćete shvatiti da se smijete glasu u glavi, kao što biste se nasmijali vragolijama djeteta. To znači da sadržaj uma više ne shvaćate ni izbliza tako ozbiljno, budući da vaš osjećaj vlastitog ja ne ovisi o njemu.
Eckhart Tolle