Na samom početku Belzebubovih razgovora sa unukom Gurdjijev skreće pažnju na to da suština njegovih ideja može biti potpuno neprimećena i da moramo da mislimo aktivno ne bi li pronikli u ono što nam saopštava.
Pre nego što počne godišnja konferencija i pre nego što krenemo sa izveštavanjima sa nje pročitajmo ponovo odlomak iz prve glave "Budjenje Misli" kao uvod u naredna dešavanja.
"Pre nego što nastavim prvu glavu, koja služi kao uvod u ono što tek planiram da napišem, želim da u vašoj tek probudjenoj svesti saopštim činjenicu da ću u narednim glavama izložiti svoje misli takvim redosledom i sa takvom logikom da suština određenih realnih ideja može automatski da prođe mimo one "probuđene svesti", koju većina ljudi iz neznanja smatra pravom svešću, ali koja je, kao što sam eksperimentalno dokazao - iluzorna. Moje misli se usmeravaju u oblast koju vi nazivate podsvešću, a ona je, po mom mišljenju, upravo realna čovekova svest. Ja želim da se ove koncepcije mehanički samorealizuju i transformišu u slabom površinskom sloju svesti kako bi čovek posle toga putem sopstvenog aktivnog mišljenja mogao da se pretvori ne u biće sa jednim, već sa dva mozga. Rešio sam da svakako učinim sve kako bi uvodni deo, koji treba da probudi vašu samosvest, mogao u potpunosti da opravda svoj cilj, prodrevši ne samo u vašu, po mom mišlju, iluzornu svest, već i u vašu realnu svest, prisilivši vas da prvi put mislite aktivno. U prirodi svakog čoveka, nezavisno od njegovog nasleđa ili vaspitanja, formirane su dve samostalne svesti koje nemaju ništa zajedničko ni po funkcijama, ni po načinu manifestovanja.
Jedna svest nastaje iz percepcije svih vrsta mehaničkih utisaka, razvija se slobodno ili pod tuđim uticajem i sadrži skoro sve reči koje su u stvarnosti samo prazni zvuci, a druga svest se formira delimično iz "prethodno fiksiranih materijalnih rezultata dobijenih usled zakona naslednosti, koji se sjedinjuju s odgovarajućim načelima ljudskog bića, a delimično i iz svesno izazvanih asocijativnih spojeva tih materijalizovanih rezultata'".
Ta druga ljudska svest, po svojim manifestacijama, nije ništa drugo do istorija, koja je, kao što sam upravo rekao, formirana od materijalizovanih rezultata naslednosti i ljudske delatnosti, i po mom mišljenju, zasnovanom na višegodišnjim istraživanjima realizovanim u izuzetno povoljnim uslovima, predstavlja dominantu u strukturi ljudskog mišljenja. Uzimajući u obzir ovo moje uverenje, koje će vam bez sumnje izgledati kao fantaziranje duševnog bolesnika, ja, kao što vidite, ne mogu sada da zanemarim tu drugu svest i zbog toga sam prinuđen da prvu glavu svog rada, koja služi kao uvodni deo za sve ostale, gradim tako da moje misli prodru u obe vaše svesti, kako biste ih vi spokojno usvojili."
G.I.Gurdjijev Belzebubovi razgovori sa unukom. "Budjenje Misli".