14 September 2014

STRAŽAR

Mi ne vidimo naše stanje sna u kome se nalazimo. U njemu mislimo o radu, mislimo "Želim da budem prisutna". Ali napor da budem prisutna je nešto potpuno drugačije od razmišljanja. To je napor koji se odvija u pravcu svesnosti. Moramo saznati da li smo svesni u datom trenutku kao i sve njene nivoe.  Njeno prisustvo ili njena odsutnost može biti utvrdjena unutrašnjim činom posmatranja.


Nalazim se ispred nečega što mi nije poznato. Nalazim se ispred zagonetke, tajanstvenosti mog prisustva. Moram da uvidim da ne mogu da razumem tu misteriju  mojim uobičajenim načinom svesti. Ali moram razumeti, makar intelektualno, šta bi to značilo biti prisutna, to jest, biti prisutna ne samo mojom glavom, mojim osetima ili mojim osećanjima, već sa svim tim delovima moje Prisutnosti zajedno. Možda u tom trenutku ja i dalje neću biti stvarno prisutna, ali ću barem tražiti  zajednički pravac.




Ko je prisutan - ko vidi? I koga? Čitav problem je u tome. Da bi posmatrali sebe potrebna nam je pažnja koja je drukčija od naše uobičajene. Mi prihvatamo napor da budemo budni, da posmatramo napor koji ulaže stražar. Nastojimo da ga održimo u nama trajno.
Onaj ko posmatra je onaj ko je prisutan.  Isključivo on  je taj pravi.


Preostali deo mene je pasivan. Stražar mora da primi utisak unutrašnjeg stanja i da poseduje osećaj celine dok pokušava da vidi sve u isto vreme. Moramo da naučimo da pravimo razliku izmedju stvarnog "Ja", koje se nigde ne vidi, i ličnosti, koja preuzima i veruje da je jedina koja postoji. Jedna ima moć nad drugim. Neophodno je da obrnu uloge. Opasnost je u tome jer mi ne vidimo kada se one ponovo menjaju. Zapravo, znam i treba da pojačam pažnju u trenucima kada vidim i razumem da mi je ona rasuta.


Čin posmatranja same sebe mi pokazuje kako da se bolje usresredim i ojačam pažnju. Ono mi pomaže  da vidim da se ne sećam sebe, da ne vidim stanje uspavanosti u kome se nalazim. Ja sam podeljena, pažnja mi je rasuta i ne postoji snaga koja je na raspolaganju da to primeti. Kada sam budna, činim napor da oslobodim dovoljno pažnje, da se suprostavim rasejanosti i da to vidim. To je stanje koje je više dobrovoljno. Sada je prisutan stražar, on je drugačije stanje svesti.  Moram uvek da se setim da ja ne znam šta sam, da je sav problem u tome ko je prisutan. Samoposmatranje mojim ustaljenim načinom razmišljanja, sa njegovom podelom izmedju posmatrača i onoga što je posmatrano, će samo ojačati iluziju mog uobičajenog "Ja".


U odredjenom trenutku dolazimo k sebi i vidimo dva aspekta, dve naravi u nama - višu povezanu sa jednim svetom i nižu povezanu sa drugim, drugačijim svetom. Šta smo mi? Nismo niti jedno niti drugo - ni Bog ni životinja. U životu učestvujemo sa obe, i božanskom i životinjskom. Čovek je sastavljen od dve, ne samo jedne naravi i kao takav, on je samo biće koje ima mogućnost  da postane čovek samo ako bude u stanju da živi sa obe naravi u sebi, a ne da bude povučen od strane jedne ili druge. Ako se povuče u viši deo, on se udaljava od njegovih ispoljavanja i ne može ih više vrednovati. On više ne poznaje niti doživljava njegovu životinjsku narav. A ukoliko sklizne u drugu narav, on zaboravlja sve što nije životinjsko i nema ničega da tome pruži otpor. On je životinja.....nije čovek. Životinja uvek odbacuje andjela. Andjeo se distancira od životinje.


Svestan čovek je onaj koji je uvek budan, uvek oprezan, onaj koji se seća sebe u obe krajnosti i onaj čije su obe prirode u njemu uvek suočene .


The watchman - Jeanne de Salzmann

We do not see our state of sleep. In this state we think of working; we think, “I wish to be present.” But the effort to be present is something very different  from  thinking.  It  is  an  effort  in  the  direction  of  consciousness.  We must come to know whether we are conscious at a given moment, and all the degrees of  this consciousness. Its presence or absence can thus be proved by an inner act of observing.


I am in front of something I do not know. I am in front of a mystery, the mystery of my Presence. I must recognize that I cannot know this mystery with  my  ordinary  means  of  knowing.  But  I  must  understand,  at  least intellectually,  what  it  would  mean  to  be  present—that  is,  to  be  present  not only with my head,  my sensation or my feeling, but with all these elements of my Presence together. Maybe then I still will not be truly present, but at least I will search for a common direction.


Who  is  present - who  is  seeing?  And  whom?  The  whole  problem is here. In order to observe ourselves we need an attention that is different from our ordinary attention. We undertake the struggle to be vigilant, to watch the  struggle  of  the  watchman.  We  seek  to  have  a  watchman  in  us  who  is ""stable. The one who watches is the one who  is present. Only the watchman is active.


The rest of me is passive. The watchman must take an impression of the  inner  state  while  trying  to  see  everything  at  the  same  time  and  have  a sense of  the whole. We must learn to distinguish between the real “I,”  which is nowhere to be seen, and the personality, which takes over and believes it is the  only  one  who  exists.  One  has  power  over  the  other.  The  necessity  is  to reverse  the  roles.  The  danger  is  that  we  do  not  see  the  roles  change  back again. I  believe I need to pay attention when, in fact, I need to see and know my inattention.


Observation  of  myself  shows  me  how  better  to  concentrate  and strengthens  the  attention.  It  makes  me  see  that  I  do  not  remember  myself, that I do not see my state of sleep. I am fragmented, my attention is dispersed, and there is no force that is available to see. When I awaken, I make an effort to  disengage enough attention to oppose this dispersion, and to see it. This is a state that is more voluntary. Now there is a watchman, and this watchman is
a different state of consciousness. I must always remember that I do not know what I am, that the whole problem is  who is present. Self-observation by my usual thought, with its separation between the observer and what is observed,
will only strengthen the illusion of my ordinary “I.”



At  a  certain  moment  we  come  to  see  two  aspects,  two  natures,  in ourselves a higher nature related to one world and a lower nature related to another, a different world. What are we? We are neither one nor the  other neither God nor animal. We participate in life with both a divine nature and an
animal nature. Man is double; he is not one. And, as such, he is only a promise of man until he can live with both natures present in himself and not withdraw into one or the other. If he withdraws into the higher part, he is distant from his  manifestations  and  can  no  longer evaluate  them;  he  no  longer  knows  or experiences  his  animal  nature.  If  he  slides  into  the  other  nature,  he  forgets everything that is not animal, and  there is nothing to resist it; he is  animal . . .
not man. The animal always refuses the angel. The angel turns away from the animal.


A conscious man is one who is always vigilant, always watchful, who remembers  himself  in  both  directions  and  has  his  two  natures  always confronted.